Technika v produktové fotografii II.

V prvním díle magazínu o produktové fotografii FotoStaš jsme se zabývali základní výbavou pro produktovou studiovou fotografii, konkrétně fotoaparáty a objektivy.

Ve druhém díle si představíme základní techniku, která je potřebná při zařizování domácího ateliéru.

 

Světelné zdroje

 

Jak bylo zmíněno již v předešlém článku, rozdělujeme je na stálá a záblesková. Stálá jsou cenově příznivější, vyžadují však ve většině případech fotografování ze stativu (mají malou intenzitu světla a je tak nutné použít delší časy závěrky, které z ruky „neudržíte“). Záblesková označujeme jako „zábleskové jednotky“ a budeme se jimi zabývat v následujícím textu a zejména ve čtvrtém díle magazínu podrobněji.

 

Stálá světla

 

Populární stálá světla jsou například značky BigLamp. Tento model má však významné omezení – neumožňují nastavit intenzitu svícení – jedině jejich oddálením/přiblížením od objektu. Budete tedy potřebovat o něco více místa okolo fotografovaného produktu.

Dále k nim nejsou dostupné žádné klapky ani komínky, případnou masku si sice můžete vyrobit, myslete ale na to, že světla hřejí. Softbox nahradíte pauzákem. Sofistikovanější stálá světla jsou vhodná spíše pro film nebo pro fotografování zvláštních produktů (sklo, šperk).

Záblesková světla

Začínají v cenové hladině 10 000 Kč za set (Fomei Basic) a vyznačují se stabilním světelným spektrem (pauzáky, softbox, odrazy aj.vám vždycky trochu barevnou teplotu rozhodí), vysokým a plynule nastavitelným výkonem a množstvím příslušenství (pozor na stejný bajonet!).

Digitální technika nyní výrazně ulehčuje práci s nimi a umožňuje ji i úplným laikům – nepotřebujete žádné flashmetry ani expozimetry.

Doporučuji vyhnout se čínským noname „značkám“ a obecně nedůvěryhodným výrobcům. Doporučuji pro začátek zmiňovaný set Fomei Basic nebo světla od Photone Europe. Práci se zábleskovými jednotkami rozebereme ve čtvrtém díle magazínu.

Stativy

Dobrý stativ v ateliéru znamená stativ pevný a těžký. Vhledem k tomu, že v ateliéru ho nebude muset nikam vláčet, váha skutečně není na škodu, naopak.

Ateliér je často doslova zamořen spletí kabelů a všemožných stativů od světel nebo pomocných konstrukcí a nejednou se vám stane, že si do stativu kopnete. V nejhorším případě to může končit pádem fotoaparátu na zem a pokusem o sebevraždu, přinejmenším pak rozhozením pracně budované kompozice, kterou už navíc třeba držíte u desítek předešlých produktů.

Stativ můžete zatížit batohem nebo brašnou, kterou pod něj připevníte. Po nastavení scény a kompozice vše pečlivě zaaretujte a lepící páskou (gafou) označte na zemi pozici nohou stativu (protože si do něj dříve nebo později stejně kopnete).

Stativovou hlavu vybírejte podle její ovladatelnosti – nejhorší jsou kulové hlavy, stačit vám bude klasická hlava nastavitelná ve třech polohách. Myslete na to, že budete často fotit na výšku a při výběru stativové hlavy to vyzkoušejte!

Co se týče stativů na světla, budete asi používat ty, které dostanete v setu se světly. Bývají lehké a mimořádně vratké, na druhou stranu ale nezaberou mnoho místa. Můžete je zkusit zatížit taškami s něčím těžkým (písek, pet lahve s vodou), aby byly stabilnější.

Příslušenství ke světlům

Jsou to především reflektory, softboxy, klapky, komínky, masky, deštníky a jiné pro usměrnění a změnu charakteru světla. Softboxy jsou pohodlné a funkční pro většinu produktů, zabírají však hodně místa. Účinně je můžete nahradit pauzákem napnutým do dřevěného rámu nebo pověšeného na tyčku na pomocném stativu.

Reflektory vám postačí základní, nebudou však pravděpodobně osvětlovat rovnoměrně. Komínky se hodí na usměrnění kuželu světla na konkrétní místo – vhodné je to třeba na logo apod.

Důležitý je synchronizační kabel. Je to kabel, kterým propojíte svůj fotoaparát s jedním ze světel, aby následně při expozici odpálilo všechny ostatní lampy (lampy reagují na záblesk jiných zdrojů a odpálí se také – je tedy nutné, aby nebyly ve světelném stínu a byly nastaveny na stejný kanál – o tomot více ve čtvrtém díle magazínu).

Existují i jiné odpalovací metody, dostupný je třeba infraodpalovač od Photoneurope, vyžaduje však dvě tužkové baterie a umístěni v sáňkách na fotoaparátu. Při každém odpálení vytvoří drobný záblesk a tím odpálí vaše lampy. Toto řešení má svá rizika – za prvé musí tento záblesk lampa „vidět“; za druhé to nechává malou červenou stopu na fotografovaném objektu, což může být u některých produktů problém.

Pozadí

Pozadí bude rozebráno podrobněji v dalších článcích. Pro menší produkty vám postačí zakoupit v papírnictví co největší kartony bílého papíru (A1/A2) a vytvořit z nich nekonečně pozadí. Černý nebo šedivý seženete jako paspartu ve výtvarných potřebách. Můžete si také koupit role papírového pozadí, textilní pozadí nebo umělohmotná pozadí.